Jak dobrze wybrać domenę?

Domena to z jednej strony adres, pod którym znajdą nas klienci w Internecie, a z drugiej – także marka, którą się promuje. Nazwa domeny nie powinna być zatem przypadkowa. Jak wobec tego wybrać dobrze domenę?

Według Krajowego Rejestru Domen obecnie w Polsce zarejestrowanych jest ponad 2,6 mln domen. Od 2018 roku przybyło ich ponad 33 tys. Dziennie rejestrowanych jest nawet 1 tys. internetowych adresów (źródło: https://www.dns.pl/statystyki/liczba_aktywnych_nazw_domeny_pl_z_podzia%C5%82em_na_strefy). To ogromna ilość, pokazująca przy okazji, że zapotrzebowanie na nowe domeny jest bardzo duże. Wymyślenie dobrej nazwy domeny nie jest jednak wcale łatwe. Sprawę komplikuje jeszcze fakt, że właściwie każdego dnia kurczy się pula najatrakcyjniejszych domen. Niektóre z nich wracają do ponownego wykorzystania, ale przecież nie wszystkie. Dobra domena może być ważnym wsparciem w prowadzeniu biznesu online. Dlatego właśnie należy wybrać ją z dużą rozwagą.

Gdzie szukać domeny?

Zanim przejdziemy do kwestii nazwy domeny, należy się zastanowić, gdzie taki adres zarejestrować. Wielu dostawców usług internetowych oferuje domeny, ale już na tym etapie warto myśleć przyszłościowo. Niektórzy bowiem dostawcy usług (np. firma Domeny.pl) proponują nie tylko szeroką ofertę nowych domen, ale umożliwiają ich zakup w pakiecie z innymi usługami i produktami (np. hosting www, certyfikat SSL). To oznacza, że można w ten sposób zaoszczędzić i tak naprawdę nabyć domenę taniej. Przy okazji zyskuje się wszystko to, co potrzebne do uruchomienia serwisu w Internecie.

Jakie wybrać rozszerzenie?

Pierwsza kwestia, jaka musi zostać rozpatrzona przy wyborze domeny, to jej rozszerzenie. W Polsce najpopularniejsze jest .pl – to niemal 77% wszystkich rejestrowanych w naszym kraju domen. Jeśli nasz internetowy biznes będzie skierowany głównie do polskich klientów, nasze narodowe rozszerzenie będzie najlepszym wyborem. Gdy jednak chcemy działać także na rynku europejskim, lepsza będzie końcówka .eu lub ewentualnie .com (to uniwersalne rozwiązanie, z którym można działać na całym świecie).

Czy stawiać na skojarzenia z branżą?

Czas przejść do nazwy domeny. W tym momencie zwykle pojawia się największy kłopot. Domena powinna dobrze brzmieć, wyglądać i nie być długa. Czy jednak adres internetowy powinien nawiązywać do branży, w której działamy? To zależy. Nazwa związana z branżą od razu podpowiada użytkownikom, czego mogą się spodziewać po wejściu na stronę www. Do tego taka nazwa jest łatwiejsza do pozycjonowania w wynikach wyszukiwania. Niestety, wiele godnych uwagi nazw związanych z różnymi branżami jest już zajęta. Nie ma sensu tworzyć dziwnych tworów językowych. W tej sytuacji dobrym rozwiązaniem może okazać się domena związana z nazwą naszej firmy.

Prostota to fundament

Dobra domena to przede wszystkim domena krótka, którą łatwo zapamiętać. Dzięki temu szybciej i na dłużej pozostanie w głowie potencjalnych klientów. Nieprzypadkowo domeny 2- i 3-literowe osiągają najwyższe ceny na aukcjach. Dobra domena powinna być także łatwa do przekazania ustnie (np. przez telefon).

Domena a jej przeszłość

Gdy już mamy wybraną nazwę domeny, należy zabawić się w detektywa. Warto sprawdzić, jaką przeszłość ma nasz adres internetowy, jakie witryny się pod nim mieściły, do czego był używany. Domena może mieć bowiem złą reputację i figurować na listach spamerskich. Do zbadania historii domeny można wykorzystać takie narzędzia jak Whois, Wayback Machine lub wiele innych dostępnych w Internecie.

Dobra domena ułatwia pozycjonowanie, a użytkownicy i potencjalni klienci mogą szybko ją zapamiętać. Domena zatem może być jednym z ważnych elementów, które wpłyną na sukces biznesu online.

Dodatkowa lektura: certyfikat ssl.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here