Od tego jak wygląda strona www, systemu nawigacji oraz co najważniejsze przekazywanej treści zależy czy będzie znajdowana, odwiedzana, czy będzie przynosić Ci korzyści.
Jak powinna zostać zaprojektowana strona www.
Strona internetowa to nie tylko informacje jakie zostawiasz użytkownikom. To nie tylko opis oferty.
To jest wizytówka Twojej firmy, Twojej działalności.
Od tego jak wygląda strona www, systemu nawigacji oraz co najważniejsze przekazywanej treści zależy czy będzie znajdowana, odwiedzana, czy będzie przynosić Ci korzyści.
Posiadanie strony internetowej to dziś niemal konieczność. Co nam daje strona www – wydaje się oczywiste:
– opis działalności
– komunikacja z odbiorcami
– dostęp z każdego miejsca i o każdej porze (chyba że hosting zawiedzie)
– promocja
– identyfikacja wizualna z resztą Twoich działań.
Dobrze zaprojektowana strona internetowa to nie lada wyzwanie.
Przed takim „dziełem” stoi wiele wymogów… i każdy powinien być spełniony.
Strona oczywiście powinna się podobać zleceniodawcy… nie ulega to wątpliwości.
Podobać się musi również potencjalnemu odbiorcy.
Ale jednocześnie musi się podobać wyszukiwarkom. I tutaj często powstaje konflikt.
Taki konflikt to czasem dobra rzecz, ponieważ jeżeli zaprojektujemy stronę, która spodoba się odbiorcy i spodoba się google to upieczemy dwie pieczenie przy jednym ogniu.
Na początek projekt graficzny.
Strona musi mieć taki wygląd, który cieszy oko. Człowiek „kupuje” oczami. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Zachęca do pozostania na stronie, zapoznania się z treścią, poklikania w menu. Czas spędzony na stronie to ważna informacja dla właściciela strony. Duży współczynnik odrzuceń (czyli odsetek odwiedzin tylko jednej strony przed opuszczeniem witryny) daje nam powody do zastanowienia. Albo mamy tak nieciekawą stronę, że użytkownik zniechęca się na sam jej widok i ucieka do konkurencji, a może mamy nieczytelną strukturę stron, ukryte menu a może wykonana strona jest tak ciężka, że ten kto na nią wchodzi nie może doczekać się do momentu jej załadowania.
Unikajmy nadmiaru animacji, wodotrysków, które spowalniają wczytywanie strony oraz odwracają uwagę od treści.
Twórzmy opisy ładnie połamane, stosujmy akapity, odstępy, kolumny. Te formy znacznie poprawiają czytelność. Oraz… odpowiednia czcionka – nie męcząca wzroku.
Kolejny element – menu.
Przejrzysty system nawigacji (menu) – to podstawa. Musimy zadbać, aby potencjalny klient szybko odszukał i dotarł do wybranego produktu lub usługi.
Najlepiej nie przekraczając trzech kliknięć. Umiejscowienie menu zależy od naszego projektu graficznego strony internetowej. Może być to menu poziome na górze strony, może to być menu pionowe z boku.
Właściwa treść.
Czasy, gdy budowało się strony opierające się tylko na hasłach minęły. Teraz trzeba ofertę wnikliwie rozwinąć. Najlepiej stopniować ilość tekstu. Najpierw zastosować krótką zajawkę, która ma zachęcić użytkownika do czytania dalej. Treści powinno być dużo. Wtedy również wój Google będzie zadowolony. Cóż nam po stronie na którą tylko właściciel i wykonawca będzie wchodził…
Co za tym idzie – treść powinna być często aktualizowana. Taka polityka zachęca użytkowników już znających stronę do zaglądania do niej co jakiś czas. Podoba się też Google.
Dobrym pomysłem jest też umożliwienie przebywającym na naszej stronie komentowania treści. Ale wyłącznie po moderacji tego komentarza. Inaczej możemy sobie tylko zaszkodzić przez niecenzuralne wpisy lub spam. Tu od razu rodzi nam się kolejna właściwość strony internetowej, a mianowicie interakcyjność. Nie tylko przekaz ale aktywne uczestnictwo.
I na zakończenie… W dobrym tonie jest zmiana szaty graficznej strony internetowej co dwa, trzy lata. Czas w internecie biegnie szybciej.
dobrze wykonany projekt strony wróży sukces