Portfolio to chyba najważniejsza rzecz, jaką musi posiadać grafik komputerowy. Dobrze zrobione, może zapewnić stałą pracę lub pojedyncze zlecenia. Jak więc wykonać dobre portfolio? Co powinno się w nim znaleźć? Na co najczęściej zwracają uwagę pracodawcy?
Portfolio a wykształcenie
Nie ważne czy skończyłeś studia, kurs grafiki komputerowej czy jesteś samoukiem. Najważniejsze w tej pracy są umiejętności i końcowy efekt, jaki potrafisz osiągnąć.
Owszem w CV dobrze wygląda, jeśli jesteś osobą wyedukowaną w tym zakresie, jednak największą uwagę Twojego pracodawcy zwróci twoje portfolio ze zrealizowanymi projektami.
Jak powinno wyglądać portfolio
Istnieje kilka sposobów na zaprezentowanie swoich prac. To, na jaką formę się zdecydujesz, zależy od twojej specjalizacji i miejsca pracy, do jakiego aplikujesz.
Strona internetowa
Jeśli chodzi o formę, to najpopularniejsza jest własna strona internetowa. Daje to dużo możliwości, gdyż nie tylko możesz umieścić tam swoje prace, ale dodać odpowiednie zakładki np. „o mnie” lub podstrony segregujące projekty w odpowiednich kategoriach.
Jeśli zdecydujesz się na stworzenie strony, pamiętaj, że sam jej wygląd już świadczy o Twoim potencjale. Jeśli na niestarannie zrobionej stronie lub na byle jakim szablonie bez wyczucia umieścisz swoje projekty, nawet jeśli są one naprawdę dobre, stracą na jakości.
Tworząc stronę pamiętaj o jej wszystkich możliwościach, np. najlepszy projekt możesz umieścić już na stronie głównej, co da Ci pewność, że zobaczy go każdy, kto tylko kliknie link. Do tego, jeśli udało Ci się kiedyś przejść kurs grafiki prowadzony przez eksperta, warto pochwalić się tym faktem, bo na pewno zaimponuje to potencjalnym klientom.
Jeśli nie zajmujesz się tylko grafiką komputerową, ale np. hobbistycznie robisz zdjęcia lub filmy, koniecznie dodaj zakładkę z Twoimi pracami. Dzięki temu pokażesz pracodawcy, że jesteś osobą wszechstronną.
Teczka z wydrukowanymi pracami
Wydrukowane portfolio w pięknej oprawie dobrze sprawdzi się podczas rozmowy o pracę na żywo. Co ważne, nawet mając stronę internetową, warto zrobić sobie teczkę z najważniejszymi pracami. Istnieje ryzyko, że z jakiegoś powodu pracodawca nie odwiedzi Twojej strony.
Prawdopodobnie, jeśli w komisji znajduje się więcej niż jedna osoba, nie wszyscy musieli się zaznajomić z Twoim pracami. Wyciągając wtedy gotową teczkę, dasz sobie szansę na dokładne zaprezentowane się i na pewno zabłyśniesz w oczach pracodawców.
Pamiętaj, aby dobrze przemyśleć zawartość takiej teczki, na pewno zadbaj o jakość wydruku. Zawróć też szczególną uwagę na formę, w jakiej zaprezentujesz portfolio.
Możesz poszaleć i zrobić coś na wzór książki, z elegancką okładką i wykończeniem. Unikaj raczej prac wydrukowanych luzem. Najlepiej zepnij je w całość i elegancko opraw. Możesz podzielić swoje prace tematycznie.
Jeśli wiesz, że w komisji będzie więcej osób, możesz przygotować kilka egzemplarzy.
Opcja z teczką sprawdzi się idealnie, jeśli aplikujesz o pracę w drukarni, wydawnictw i wszystkich miejsc, gdzie drukuje się projekty.
Pliki PDF
Sprawdzą się idealnie jako szybki załącznik. Są dobrym rozwiązaniem, jeśli jeszcze nie masz swojej strony, a chcesz się pochwalić swoimi pracami. Pamiętaj jednak, aby zadbać o jakość tych plików.
Nie chodzi to o same projekty, bo to chyba oczywiste. Możesz pokusić się o zrobienie czegoś w stylu e-booka. Dodać stronę tytułową, urozmaicić tło, dodać napisy, opis, historię projektów itd.
Ile prac powinno znaleźć się w portfolio?
Zasada im więcej tym lepiej, raczej się tutaj nie sprawdzi. Jeśli masz już doświadczenie i sporo zamkniętych projektów, na pewno nie wstawiaj wszystkich swoich prac. Wybierz tylko te najlepsze. Oczywiście, nie powinno być ich też za mało.
Jeśli zdecydujesz się zaprezentować portfolio na żywo lub przesłać jako plik, około 10 projektów powinno być w porządku. Jeśli jednak chcesz pokazać więcej, koniecznie posegreguj je tak, aby na pewno pracodawca zobaczył te najważniejsze. Jeśli jednak zdecydujesz się na zaprojektowanie strony internetowej, możesz śmiało zamieścić tam większą ilość prac.
Na co zwrócić szczególną uwagę?
Portfolio to jedna sprawa, ale tak naprawdę prezentacja swoich umiejętności zaczyna się już od zwykłego maila, przesłanego CV, przez rozmowę telefoniczną, aż po spotkanie na żywo. Jeśli kontaktują się z klientem lub firmą, zwróć uwagę na każdy z tych elementów.
Pisząc wiadomość, nie pomijaj interpunkcji, dodaj odpowiednie odstępy, stopkę itd. Jeśli już w wiadomości coś będzie nie tak, pracodawca na pewno zwróci na to uwagę. Bo przecież, jak dobre projekty może robić grafik, jeśli nie potrafi dobrze napisać maila?
Kolejny punkt – CV. Jeśli jesteś grafikiem, to już tworząc szablon, możesz pochwalić się swoimi umiejętnościami. Zwróć też uwagę, aby było ono spójne wizualnie z przesłanym portfolio (ta sama czcionka, kolory itd.) Jeżeli Twoje CV nie będzie szczególne, prawdopodobnie pracodawca nie będzie chciał popatrzeć na portfolio.
No i na koniec, równie ważna jest prezencja. Od prowadzenia rozmowy aż po ubiór. Pamiętaj, aby wypowiadać się konkretnie i zwięźle. Jeśli pokażesz się od chaotycznej strony, ktoś może odebrać się jako chaotycznego grafika, z którym nie da dojść do porozumienia. Jeśli nie ubierzesz się schludnie na rozmowę, znowu ktoś może pomyśleć, że i Twoje projekty są nieschludne.
Na każdym etapie, kiedy prezentujesz siebie, niezależnie czy Tworzysz CV, portfolio czy po prostu przygotowujesz się do rozmowy, pamiętaj, aby zwracać uwagę na szczegóły i na to, aby wszystko stanowiło spójną całość.