Statystycznie mózg człowieka treść w formie obrazu przekazuje nawet 60 tysięcy razy szybciej, aniżeli ten przedstawiony jako tekst. Skoro tak, warto zastanowić się, jak tworzyć skuteczne animacje i infografiki. Oto kilka przykazań, o których pamiętać musi każdy, kto oferuje przekaz w formie graficznej lub wideo.
Zasada nr 1 – określenie odbiorcy treści
Jak stworzyć skuteczne animacje czy infografiki, które przemówią do odbiorców? Przede wszystkim trzeba określić ich grupę docelową, odpowiadając sobie na kilka podstawowych pytań: „Kim są ludzie, których chcemy zainteresować?„ „Czym się zajmują?„, „Jak spędzają wolny czas?„, „Gdzie mieszkają?„, „Co lubią?”.
Określenie odbiorcy komunikatu jest podstawą do tego, aby stworzyć grafiki, gify i infografiki, które trafią do właściwej grupy docelowej. Do jej określenia posłużyć mogą specjalne narzędzia: Google Analitycs, Google AdWords czy Facebook Audience Insights.
Zasada nr 2 – przyciąganie uwagi odbiorcy
Jaki jest czas na to, aby oczarować odbiorcę? Niestety nie ma go zbyt wiele. Na ogół użytkownik skupia uwagę na komunikacie nie dłużej niż przez osiem sekund. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Microsoft Company. Jeszcze bardziej rygorystyczny jest po tym względem Facebook, który sugeruje konwertujące materiały wideo o długości do 7 sekund. Dlatego animacje i infografiki nie mogą być nadmiernie obciążone treścią, bo nie przykują uwagi odbiorców.
Najlepiej posunąć się o krok dalej i tworząc animacje, skupić się na pierwszych 3-4 ich sekundach. Jeśli w tym czasie użytkownik się do takiego contentu nie przekona, nie ma możliwości, aby zobaczył resztę.
Zasada nr 3 – badanie i analiza materiału
Możliwości dotyczące analizy efektywności treści czy działań reklamowych w sieci, są dziś ogromne. Poddać nim trzeba też infografiki oraz animacje. Ich badanie i analiza pozwalają sprawdzić, czy są one dla odbiorców atrakcyjne i angażujące. Warto pamiętać o tym również dlatego, że pozyskane z analizy informacje wykorzystać można przy tworzeniu kolejnych graficznych materiałów reklamowych.
Skutecznym narzędziem może być tu Hotjar. Sprawdza on trzy obszary zachowań internautów, którzy odwiedzają daną witrynę:
clicktrackingu — śledzenie i analiza kliknięć myszką
scrolltrackingu — informacje dotyczące przewijania zawartości strony
analiza ruchów myszką w ogóle
Zasada nr 4 – bazowanie na emocjach
Animacje czy infografiki warto budować również na emocjach. Zwłaszcza że użytkownicy chętnie dzielą się z użytkownikami serwisów społecznościowych śmiesznymi filmami czy obrazkami. Oczywiście nie wszystkie materiały graficzne powinny być zabawne, co może nie spodobać się odbiorcom, jeśli w taki sposób przekazywane są dane z ważnych raportów.
Jak tworzyć skuteczne animacje w oparciu o tę zasadę? Wbrew pozorom możliwości są spore. Emocje wśród odbiorców wywołać można przez użycie ikon, symboli czy dźwięki, tak te pojedyncze, jak i przez skomponowanie całej ścieżki dźwiękowej.
Samych aplikacji do tworzenia infografik też jest sporo. Doskonałym przykładem jest program After Effects.
Zasada nr 5 – wiarygodne i sprawdzone źródła danych
Infografiki i animacje to dobry sposób na to, aby przedstawić dane liczbowe czy zachodzące zmiany. Niezależnie od formy komunikacji z odbiorcą, materiał taki zawsze musi zawierać informacje, skąd takie dane pochodzą. Podanie źródła sprawia, że materiał staje się wiarygodny, a udostępniający go podmiot uznany za profesjonalny.
Jak tworzyć skuteczne animacje i infografiki — podsumowanie
Nie ulega więc wątpliwości, że przekaz graficzny w postaci animacji czy infografiki, może być atrakcyjny i skuteczny. Zwłaszcza jeśli są one stworzone w oparciu o powyższe zasady. Poza tym pamiętać należy, że taki przekaz powinien być prosty i nie skupiać w sobie zbyt dużej liczby informacji.